Statystyki
- Odwiedziny: 625701
- Do końca roku: 242 dni
- Do wakacji: 49 dni
Jak wspierać zdrowy rozwój mózgu u dziecka?
Od dnia narodzin my jako rodzice możemy wspierać rozwój naszego dziecka. Nie chodzi tu jednak o pomoce w postaci smartfonów, fiszek, programów w stylu „Superdziecko”, dziesiątek kursów i zajęć dodatkowych. To czego potrzebuje nas maluch to wypracowywanie takich reakcji w relacji z dzieckiem, które wspierają, budują zaufanie, kładą fundament miłości, uczą nabywania umiejętności oraz wzbudzają w dziecku miłość do nauki.
Co mogę robić jako rodzic?
Czyli kochaj swoje dziecko takie jakie jest. Badania pokazują, że dzieci, które doświadczają ciepła i niezmiennej akceptacji wytwarzają mniej kortyzolu, czyli hormonu stresu, a w momentach zdenerwowania szybciej potrafią wrócić do równowagi psychicznej. Przytulanie, śmiech to najwspanialsze narzędzie wychowawcze w zasięgu ręki rodziców i w dalszej perspektywie będzie dla Twojego dziecka znaczyć więcej niż najwspanialsze zabawki i dodatkowe extra zajęcia. Spędzanie indywidualnego czasu z dzieckiem, okazywanie zainteresowania, tym co robi i myśli oraz słuchanie go pozwoli mu doświadczyć akceptacji i miłości oraz mocno wpłynie na rozwój jego mózgu.
Rozwój umiejętności zawiązanych z mową następuje w sytuacji, kiedy dziecko ma możliwość mówienia do żywych osób i słuchanie ich. Czasami jako dorośli komunikują się z małymi dziećmi w sposób, który nie pozostawia zbyt wiele miejsca na odpowiedź. Zachęcaj dziecko do mówienia poprzez zadawanie pytań pełnych ciekawości, czyli takich które zwykle zaczynają się od słów „co” i „jak”. Tego typu pytania zachęcają dziecko do myślenia i udzielania bardziej złożonych odpowiedzi. Relacja i więź wspierają rozwój mózgu.
Dzieci wychowujące się w otoczeniu książek, same stają się nałogowymi czytelnikami (dobry przykład uczy najbardziej;)), a co za tym idzie osiągają lepsze wyniki w szkole. Czytanie to też wspaniała okazja na budowanie więzi i przytulanie. Opowiadanie historii jest też doskonałym sposobem na stymulowanie mózgu do uczenia się. Dodatkowo wzbogacenie ich w treści dotyczące rodzinnych perypetii buduje poczucie przynależności i zaufania oraz pomaga zapisywać wspomnienia w pamięci dziecka.
Dzieci z natury są bardzo kreatywne i same podświadomie poprzez zabawę szukają okazji do stymulowania swojego rozwoju. Nie ma konieczności zapisywania dziecka na kilkanaście dodatkowych zajęć zorganizowanych. Dzieci równie dobrze wspaniale uczą się malować, grać w piłkę, sadzić kwiaty pod okiem wspierających rodziców. Dając szansę dzieciom na odkrywanie świata pamiętajmy aby uzbroić się w trochę cierpliwości-dzieci na tym etapie rozwojowym przedkładają robienie nad patrzenie. Stwarzajmy okazję do próbowania różnych rzeczy, bowiem już na tym etapie dzieci odkrywają swoje talenty i pewne zainteresowania. To czego dziecko potrzebuje na tym etapie, to nieustrukturyzowany czas i przestrzeń, by podążać za własnym ciałem i wyobraźnią poprzez poznawanie świata wieloma zmysłami.
Im mniej czasu spędzonego przed jakimkolwiek typem ekranu, tym lepiej dla dziecka.
Naukowcy i psychologowie rozwojowi są zgodni co do faktu, iż nadmiar telewizji oraz programów na innych urządzeniach może zmienić sposób funkcjonowania mózgu. Samo oglądanie jest czynnością co do zasady bierną-w tym czasie w umyśle małego człowieka nie zachodzi bowiem wiele procesów wymagających krytycznego myślenia. Zmieniający się co chwilę, wielobarwny format nie wspiera umiejętności koncentrowania uwagi.
Dziecko zachowa te synapsy, których będzie używać najczęściej, a wstyd, kara, poniżanie tak samo jak inne czynniki wpływają na podstawową strukturę mózgu dziecka głęboko się w niej zapisując. Najlepszą formą dyscypliny jest uczenie. Dzieci świetnie reagują na dyscyplinę pełną miłości oraz szacunku i doświadczając jej wyrastają na zdrowszych dorosłych.
Dzieci poznają siebie i świat wokół, obserwując i słuchając. To, jakie przekonania tworzą na swój temat w znacznym stopniu zależy od rodziców i osób z najbliższego otoczenia. Akceptowanie dziecka takim jakie jest, a nie jakim chcielibyśmy aby było, buduje poczucie własnej wartości, wspiera prawidłowy rozwój mózgu, zachęca dziecko by lubiło i szanowało samego siebie oraz odważnie próbowało nowych rzeczy.
Wyspany i relatywnie zadowolony z życia będziesz po prostu lepszym rodzicem. Troszczenie się o siebie powinno być Twoim priorytetem. Relacja z dorosłym, który jest wypoczęty, spokojny i szczęśliwy będzie dla dziecka łatwiejsza niż radzenie sobie z wyczerpanym, marudnym dużym człowiekiem. Dbanie o siebie nie jest wyrazem egoizmu, ale mądrości. Szanując siebie, dajesz przykład dzieciom.
MAŁE DZIECI A KŁAMSTWO
Dzieci nie przychodzą na świat ze zdolnością rozumienia różnicy między prawdą a kłamstwem.
Zadaniem rodziców jest uczyć dziecko, dlaczego prawda i związane z nią zaufanie jest tak ważne. Mimo to należy cierpliwie czekać zanim wiedza zostanie właściwie wykorzystana w praktyce przez dziecko.
Szczerość i prawdomówność nabiera realnego znaczenia, kiedy dorośli wokoło rzeczywiście sami stosują się do powyższych cnót. Nie można oczekiwać od dziecka prawdomówności w sytuacji, kiedy jest świadkiem tego, jak dorośli kłamią.
Jeśli chcesz aby Twoje dziecko mówiło prawdę, musisz mieć w sobie gotowość do rozwijania umiejętności dziecka w radzeniu sobie z problemami, do słuchania, do rezygnacji z chęci ukarania i zawstydzania.
CO ROBIĆ KIEDY DZIECKO KŁAMIE?
Przyłącz się do opowiadanej przez dziecko historyjki, nadmiernie ją przejaskrawiając, tak by stała się absurdalna i śmieszna.
Zamiast na winie koncentruj się na rozwiązaniach. Np. nie pytaj kto nabałaganił, tylko czy dziecko potrzebuje pomocy przy sprzątaniu, jaki ma pomysł na naprawę sytuacji.
Jeśli przypuszczasz, że dziecko nie chce powiedzieć prawdy- powiedz to wprost:
„Dla mnie brzmi to mało prawdopodobnie. Zastanawiam się jaka jest prawda.”
Okaż empatię. Spytaj czy dziecko boi się przyznać, że np. zrobiło bałagan.
Wyjaśnij czym jest odpowiedzialność za swoje zachowanie: „Wszyscy popełniamy błędy, ale obwinianie innych, nie sprawi, że odpowiedzialność za nasze zachowanie zniknie.”
Wyjaśnij dziecku czym jest zaufanie w relacjach międzyludzkich i jakie ma znaczenie w kontekście mówienia prawdy.
„Moje dziecko mnie nie słucha!”
Dzieci nie słuchają, ponieważ:
Co może pomóc?
Na podstawie: „Pozytywna dyscyplina dla przedszkolaków” J.Nelsen